Om Göteborgs konstförening

”Föreningens ändamål är att väcka och underhålla sinne och smak för den bildande konsten” slår grundarna fast i stadgarna 1854.

Göteborgs Konstförening har under mer än 160 år spelat en stor roll för Göteborgs konstliv. Konstmuseet, Konsthallen och Valands Konstskola har alla rötter i Göteborgs Konstförening, som starkt bidragit till att göra Göteborg till en levande konststad.

Med utställningar, föreläsningar, visningar, studiebesök, utflykter och konstresor för föreningen konst och medlemmar närmare varandra.

Galleri
I galleriet på Södra Vägen 2 visas måleri, teckning, skulptur, grafik, textil, design, foto och installationer. Utställningarna visar den samtida konsten, som kan vara allt från sköna färgklanger på duk till installationer av ljud och objekt men också den mer traditionella och etablerade konsten får sin plats.

Kansli
Kansliet på Södra Vägen är navet i verksamheten. Därifrån sker all administration men lika viktig är kontaktfunktionen mellan medlemmar, konstnärer, allmänhet, press, media och arbetsgrupperna i föreningen.

Medlemmar
Vi har idag runt 500 medlemmar. Män, kvinnor, ungdomar, medelålders och äldre – de flesta kategorier finns representerade. Men vi blir gärna fler!

Lite Konstförenings-historia
Konstföreningen är mer än 160 år gammal och därmed den äldsta, nu levande konstföreningen i Sverige.

Syfte
När föreningen bildades var ett av syftena att stödja konstnärer. Man köpte in och ställde ut konst, som sedan fördelades till medlemmarna genom lotteri. Man ville också öka kunskapen om konst.
Ett oslagbart och tidlöst koncept som står sig än idag.

Göteborgs Konstmuseum
Göteborgs Konstförening började samla konst 1856. Målsättningen var klar – man ville skapa ett konstmuseum i Göteborg. 1856 – 1878 köptes ett antal konstverk, ca 30 st, som skänktes till museet. Dessa målningar ställdes ut i den Jubileumsutställning, som arrangerades av Konstmuseet under jubileumsåret 2004.

Valands Konstskola
Föreningen tog också initiativ till Göteborgs Musei Rit- och Målarskola – dagens Valands Konstskola.

Utställningar
Många kända konstnärer har under årens lopp ställt ut i föreningens gallerier. Bruno Liljefors, Anders Zorn, Edward Munch, Carl Larsson, Gösta Adrian Nilsson GAN är några stora namn. Olle Baertling, Peter Dahl, Claes Hake, Kent Karlsson, Helen Billgren, P G Thelander och Pål Svensson är exempel på konstnärer under senare tid.
Vilka av 2000-talets stora öppnar Konstföreningen vägen för nu? Var med, bedöm, se själv!

Ung i Konstföreningen

Hösten 2003 startade ”Ung i Konstföreningen”, som särskilt vänder sig till dig som är mellan 18 och 35 år.

Som medlem är du naturligtvis välkommen att vara med på alla aktiviteter i Konstföreningen som resor inom och utom Sverige, föredrag, gallerivandringar, ateljébesök.

Bli medlem du också!
Medlemslotteri
Som medlem i Göteborgs Konstförening har du chansen att vinna samtida, västsvensk kvalitetskonst i det årliga lotteriet. Chagall och ett verk av Olle Baertling är konst som en gång i tiden lottats ut i Konstföreningens lotteri.
Vilka framtida berömdheter lottas ut i år?

Årsavgift
• Är du under 30 år är avgiften endast 100 kr per år
• Är du över 30 år är avgiften 350 kr per år; för varje ytterligare familjemedlem 150 kr per år

Medlemskapet ger dig