Om Göteborgs konstförening

”Föreningens ändamål är att väcka och underhålla sinne och smak för den bildande konsten” slår grundarna fast i stadgarna 1854.

Göteborgs Konstförening har under mer än 160 år spelat en stor roll för Göteborgs konstliv. Konstmuseet, Konsthallen och Valands Konstskola har alla rötter i Göteborgs Konstförening, som starkt bidragit till att göra Göteborg till en levande konststad.

Med utställningar, föreläsningar, visningar, studiebesök, utflykter och konstresor för föreningen konst och medlemmar närmare varandra.

Galleri
I galleriet på Södra Vägen 2 visas måleri, teckning, skulptur, grafik, textil, design, foto och installationer. Utställningarna visar den samtida konsten, som kan vara allt från sköna färgklanger på duk till installationer av ljud och objekt men också den mer traditionella och etablerade konsten får sin plats.

Kansli
Kansliet på Södra Vägen är navet i verksamheten. Därifrån sker all administration men lika viktig är kontaktfunktionen mellan medlemmar, konstnärer, allmänhet, press, media och arbetsgrupperna i föreningen.

Medlemmar
Vi har idag runt 500 medlemmar. Män, kvinnor, ungdomar, medelålders och äldre – de flesta kategorier finns representerade. Men vi blir gärna fler!

Lite Konstförenings-historia
Konstföreningen är mer än 160 år gammal och därmed den äldsta, nu levande konstföreningen i Sverige.

Syfte
När föreningen bildades var ett av syftena att stödja konstnärer. Man köpte in och ställde ut konst, som sedan fördelades till medlemmarna genom lotteri. Man ville också öka kunskapen om konst.
Ett oslagbart och tidlöst koncept som står sig än idag.

Göteborgs Konstmuseum
Göteborgs Konstförening började samla konst 1856. Målsättningen var klar – man ville skapa ett konstmuseum i Göteborg. 1856 – 1878 köptes ett antal konstverk, ca 30 st, som skänktes till museet. Dessa målningar ställdes ut i den Jubileumsutställning, som arrangerades av Konstmuseet under jubileumsåret 2004.

Valands Konstskola
Föreningen tog också initiativ till Göteborgs Musei Rit- och Målarskola – dagens Valands Konstskola.

Utställningar
Många kända konstnärer har under årens lopp ställt ut i föreningens gallerier. Bruno Liljefors, Anders Zorn, Edward Munch, Carl Larsson, Gösta Adrian Nilsson GAN är några stora namn. Olle Baertling, Peter Dahl, Claes Hake, Kent Karlsson, Helen Billgren, P G Thelander och Pål Svensson är exempel på konstnärer under senare tid.
Vilka av 2000-talets stora öppnar Konstföreningen vägen för nu? Var med, bedöm, se själv!

Ung i Konstföreningen

Hösten 2003 startade ”Ung i Konstföreningen”, som särskilt vänder sig till dig som är mellan 18 och 35 år.

Som medlem är du naturligtvis välkommen att vara med på alla aktiviteter i Konstföreningen som resor inom och utom Sverige, föredrag, gallerivandringar, ateljébesök.

Bli medlem du också!
Medlemslotteri
Som medlem i Göteborgs Konstförening har du chansen att vinna samtida, västsvensk kvalitetskonst i det årliga lotteriet. Chagall och ett verk av Olle Baertling är konst som en gång i tiden lottats ut i Konstföreningens lotteri.
Vilka framtida berömdheter lottas ut i år?

Årsavgift
• Är du under 30 år är avgiften endast 100 kr per år
• Är du över 30 år är avgiften 350 kr per år; för varje ytterligare familjemedlem 150 kr per år

Medlemskapet ger dig
• chans att vinna konst i det årliga lotteriet
• möjlighet att delta i det stora programutbudet
• rabatt på prenumeration av tidskriften Konstperspektiv

Aktuellt

Konstföreningen håller öppet KULTURNATTA (fredag 19 okt) kl 17.00-21.00.  VÄLKOMNA!
Agneta Gussander visar sina mustigt vackra naturmålningar i Stora Galleriet. Curt Dahléns färgstarka abstraktioner i Lilla Galleriet lockar öga och fantasi lite extra. Utställningen pågår 13 okt – 4 nov.
Platser finns också till en del av höstens återstående programpunkter. Skicka gärna förfrågan/anmälan per mail.
För den lotterisugna finns lotter fortfarande kvar till vårt Konstlotteri. Finns att köpa på kansliet där vinsterna också visas.

Väl mött på höstens konsthändelser och till dig som ännu inte är medlem; välkommen som medlem i föreningen, mer info finns under rubriken ”Bli medlem”.

TILLFÄLLIGT STOPP
Vi gläder oss åt det stora intresset att ställa ut hos oss. Många fina ansökningar väntar på tid och plats och vi är uppbokade för lång tid framöver. Styrelsen har därför beslutat att göra ett tillfälligt stopp i rekryteringen av utställare från och med höstsäsongen 2018. Vi återkommer givetvis när vi är redo att ta emot nya ansökningar igen. Vi hörs och ses således vid senare tillfälle.

Gata

Postnummer

Ort

Mobil/Telefon

Januari

Februari

Vilken aktivitet*

Namn*

Adress*

Postnr*

Postort*

Epost*

Mobil/Telefon*

Anmälan medlemskap

Anmälan aktiviteter/resor

Ansökan utställning

Vernissageinbjudan

Fyll i formuläret nedan för att få våra vernissageinbjudningar:

Vernissage

Vernissage lördag 13 oktober kl 12.00-16.00
STORA GALLERIET
Agneta Gussander, naturmåleri i mustiga färger.
Agneta Gussander Press   Agneta Gussander CV
LILLA GALLERIET
Curt Dahlén visar sina abstrakta, färgrika målningar.
Curt Dahlén Press   Curt Dahlén CV

Utställningen pågår 13 oktober – 4 november.

Medlemserbjudande

"Lång väntetid - ingen kölapp", Kent Karlsson