BUSSRESA KONST OCH KULTUR I POMMERN 7 – 11 OKTOBER 2021

Sverige belönades med den mångkulturella besittningen Svenska Pommern efter trettioåriga kriget och det var under många år en spännande mötesplats mellan svensk och tysk litteratur och kultur.

PROGRAM

Torsdag 7 oktober: Rügen Avresa från Göteborg tidig morgon. Katamaran Ystad – Sassnitz på den idylliska ön Rügen. Första besöket blir byn Prora, som hyser ”Kolossen på Rügen”. Här byggdes 1936 – 1939 ett havsbad, där 20 000 människor skulle fira semester. Det var en av nazistepokens största förverkligade byggplaner. Anläggningen står under kulturminnesvård.
Därefter avnjuter vi Binz speciella ”Bäderarchitektur”. Många av de vita villorna och pensionaten byggdes kring förra sekelskiftet. Binz blev mot slutet av 1800-talet centrum för badortskulturen med oräkneliga villor, den långa piren och spa-anläggningar. Klassiska tempelportaler och kolumner, gotiska fönster och jugendornament blandas med barock- och renässanselement.
Övernattning: InterCity Hotel, Stralsund.

Fredag 8 oktober: Stralsund
I den westfaliska freden 1648 tillföll dagens Vorpommern och även Stralsund den svenska kronan. Stralsunds gamla stadskärna är upptagen på UNESCO:s världsarvslista och vi tittar närmare på stadens äldre delar med fokus på svensktiden, dess arkitektur samt konstnärliga utsmyckning. Tid för egna strövtåg. Senare på em buss mot gränsfloden Oder och den spännande polska staden Szczecin, där vi skall stanna i två nätter på centrala Radisson Blue Szczecin.

Lördag 9 oktober: Szczecin
Staden gick från att vara Weimarrepublikens största östersjöhamn till att bli en del av Polen från krigsslutet 1945. Idag är det en modern storstad med konstgallerier, konserthallar, teaterscener, operahus, caféer, pubar och värdefulla kulturminnen. Vi besöker en av Nationalmuseets filialer och fokuserar på ”Pommerns Guldålder”, ”Europeisk konst 1800-1945” samt ”Polsk samtidskonst 1946 och framåt”. Vi besöker Trafo, det första centrumet för samtida konst i Nordvästra Polen. Trafo grundades 2013 och är en mötesplats för besökare och konstnärer från Polen, Berlin och Östersjöländerna. Tips på Galleribesök, för de som önskar. På kvällen, för de som önskar, konsert på Filharmonin, stadens nya symbol ”Ispalatset”, en av Polens mest intressanta offentliga byggnader. Eller ev en operaföreställning i en av flyglarna på Västpommerska prinsarnas slott.

Söndag 10 oktober: Greifswald
Avresa mot Greifswald. Först stannar vi till i stadsdelen Eldena utanför Greifswald. Här grundade danska Cisterciensmunkar ett kloster på 1100-talet. Målningarna och teckningarna av Geifswalds egna Caspar David Friedrich, född som svensk medborgare 1774 i Pommern, gjorde att man bevarade ruinen. Vi tar en titt på gamla hamnen och väl inne i den gamla stadskärnan besöker vi Pommersches Landesmuseum i ett före detta franciskanerkloster och konstsamlingen med verk av Caspar David Friedrich, Van Gogh, Runge, Max Liebermann m fl. Vi besöker även Caspar David Friedrich Zentrum och Caspar David Friedrich Denkmal
Övernattning: Vienna House Sonne i Rostock.

Måndag 11 oktober: Rostock
Kort promenad i Rostocks gamla delar för en titt på den restaurerade stadskärnan. Guidad visning i Rostocker Kunsthalle/Rostock Art Gallery.
Avresa em med Scandlines färja Rostock – Gedser via Östersundsbron till Göteborg.
Ankomst runt 21.45.

Researrangör: BK Travel Solutions
Pris: 9 900 kr per person i dubbelrum. Enkelrumstillägg 1 600 kr.
Priset är baserat på 35 deltagare.
Resevillkor bifogas anmälningsfakturan.
1 500 kr betalas inom 14 dgr från anmälan.
Slutbetalning sker ca en månad före avresa.  I priset ingår: Bussresa med modern turistbuss, färjeöverfarter, 4 övernattningar inkl frukostbuffé, exteriört besök vid monumentet i Prora, guidad promenad i Binz och Stralsund, guidade besök på Nationalmuseum i Szczecin, Trafo museum för samtidskonst, Pommersches Landesmuseum med Caspar David Friedrich Zentrum, lunch ombord på färjan dag 1, välkomstmiddag dag 1, avskedsmiddag dag 4, lunch ombord på färjan dag 5, kunnig reseledare från BK Travel Solutions.  Frivilliga tillägg: Biljett till konsert på Filharmonin alt opera på Västpommerska Prinsarnas Slott i Szczecin ca 500 – 800 kr.  Frivilligt avbeställningsskydd: Information kommer från researrangören
Första anmälningsdag: 10 maj
Sista anmälningsdag: 7 juli
Anmälan till info@bktravelsolutions.se
Tel 040-606 02 20 (mån-ons 09-13)

PLANERADE RESOR

Den sedan länge planerade resan till Baltikum hoppas vi kunna genomföra våren 2022
När det nya Nasjonalmuseet och Munchmuseet i Oslo står klara, förhoppningsvis våren 2022, kommer vi att planera en bussresa dit.

Kära medlem

Så – kära medlem, ge inte upp!
Nya tider kommer och då står Konstföreningen redo med många fina och intressanta programpunkter!

Vi vill tacka dig som är medlem i Göteborgs Konstförening. Ditt medlemskap betyder mycket för föreningen, inte minst nu i Corona-tider. Vi hoppas att du även i fortsättningen väljer att stödja oss genom fortsatt medlemskap.
Inbetalningen för 2021 emotses senast 28 februari.
Plusgiro: 47822-2

Observera att dessa aktiviteter endast är för medlemmar

Vill du bli medlem? Mejla oss på medlem@goteborgskonstforening.org
Mer info om medlemsskap under fliken