I VÄNTAN PÅ PROGRAMBLADET FÖR VÅREN 2021

Sedan i höstas har vi arbetat med att försöka hitta trevliga och lärorika programpunkter för våren 2021. Allteftersom smittspridningen ökat och myndigheterna skärpt kraven på hur många deltagare man får vara på föredrag, besök på museer och bussutflykter har vi reviderat, strukit och flyttat fram. Vi vill ändå försöka hålla kontakten med er medlemmar och erbjuda de som vill och kan trotsa vintervädret att promenera i centrum av Göteborg och studera delar av det offentliga skulpturbeståndet.

FEBRUARIPROMENADER

Om väderleken verkar otjänlig, ring oss på vår ”utflyktstelefon 0733-95 25 31” på förmiddagen samma dag som utflykten är utlyst för att få veta om vi måste ställa in eller skjuta upp promenaden.
Tänk på att broddar kan vara bra i februarivintern. Tag gärna med egen termos för kaffepaus.
OBS Ingen kostnad och ingen föranmälan för dessa promenader!

2 & 4 Februari 2021

PROMENAD GENOM TRÄDGÅRDSFÖRENINGEN OCH GARAGET VID FREDSGATAN

Från Kopparmärra går vi in i Trädgårdsföreningen där vi studerar parkens skulpturer. Vi lämnar parken vid Alfons Åberg-huset och tar oss till garaget vid Drottninggatan vars väggar är fyllda med målningar. Där tar vi trappan eller hissen till översta våningen och promenerar i sakta mak ner genom parkeringshuset. Via Bastionplatsen går vi tillbaka till Kopparmärra.

TID:       Tisdag 2 och Torsdag 4 februari kl 12.00
PLATS:  ”Kopparmärra”

9 & 11 Februari 2021

PROMENAD FRÅN NÄCKROSDAMMEN NEDFÖR AVENYN OCH ÖSTRA HAMNGATAN TILL OPERAN

Vi samlas vid entrén till Högskolan för Scen och Musik, Artisten, vid Näckrosdammen. Därifrån går vi förbi Konstmuseet till Götaplatsen och tar oss ned för Avenyn och Östra Hamngatan till Operan och avslutar tillsammans med Evert Taube vid älvkanten.

TID:       Tisdag 9 och Torsdag 11 Februari kl 12.00
PLATS:  Artisten vid Näckrosdammen

16 & 18 Februari 2021

PANDEMIPROMENAD PÅ NORRA ÄLVSTRANDEN

Detta blir en repris på tidigare konstpromenad längs älven. Vi samlas vid Älvrummet på Lindholmen nära färjeläget. Att ta färjan hit kan man göra från Lilla Bommen, Stenpiren eller Klippan och genom att stå ute minimeras risken att smittas av andra. För den bilburne finns gott om parkering.

Vi går så långt som till Styrfarten, lite bortanför Eriksbergstorget, (ca 1 ½ timma)  och den som vill kan fortsätta upp i Färjenäsparken eller ta färjan tillbaka till Lindholmen och Stenprien.

TID:       Tisdag 16 och Torsdag 18 februari kl 12.00
PLATS:  Älvrummet Lindholmen

23 & 25 Februari 2021

VÄSTLÄNKEN: PLANKEN

Vi går runt till några av Västlänkens arbetsplatser som nu har en del nya konstverk sedan sist. Vi går från Hagakyrkan via Skeppsbron till Kvarnberget och ser konst av ett 15-tal olika konstnärer. För de som vill avslutas promenaden med fika vid Kronhuset. Promenaden är ca 1 ½ km.

TID:  Tisdag 23 och Torsdag 25 februari kl 12.00
PLATS:  Hagakyrkans entré mot väster
PRIS:  Ingen kostnad

Kära medlemmar

Vi vill tacka Er alla som är medlemmar i Göteborgs Konstförening. Ert medlemskap betyder mycket för föreningen, inte minst nu i Corona-tider. Vi hoppas att Ni även i fortsättningen väljer att stödja oss genom fortsatt medlemskap.
Inbetalningen för 2021 emotses senast 28 februari.
Plusgiro: 47822-2

Preliminära program som planeras längre fram i vår:

april? – datum ej klart
Föredrag Föreningen Norden
Bera Nordal pratar om modern nordisk konst. Chalmerska Huset. Ingen servering

Nääs Slott och vandring genom gamla Tollered

Föredrag Jan Jörnmark
Gömda platser i Göteborg. Chalmerska Huset.

Föredrag Astrid von Rosen
Doftkonst och konstiga dofter. Chalmerska Huset.

Observera att dessa aktiviteter endast är för medlemmar

Vill du bli medlem? Mejla oss på medlem@goteborgskonstforening.org
Mer info om medlemsskap under fliken
“Bli medlem”